Co można zrobić w Dzień Pustej Klasy?
Pomysły na zabawy i działani indywidualne (z nowego pakietu)
- [przyroda] [technika] Owadzi schron
- [technika] [fizyka] Tratwa
- [technika] [fizyka] Camera obscura
- [plastyka] Owijamy w bawełnę... patyki
- [przyroda] Roślinne zaklęcia
- [jęz. polski] [jęz. obcy] Dzika historia
- [plastyka] [geografia] Mapa wymyślonego świata
- [plastyka] [przyroda] Kto tam jest?
- [plastyka] Warkoczykowe bransoletki z situ
- [plastyka] Ludziki z situ
- [przyroda] [plastyka] [jęz. polski] Terenowe biuro śledcze
- [biologia] [przyroda] Odnajdź moją rodzinę
- [plastyka] [przyroda] Leśne komiksy
- [plastyka] [technika] Zostań artystą land artu
- [technika] [przyroda] Zielony talerzyk
- [technika] Leśny kaganek
W czasie izolacji (ale w terenie)
- [przyroda] [geografia] Obserwować niebo (i uczyć się rozpoznawania chmur).
- [WF] Ćwiczyć bezpieczną jazdę na rowerze
- [WF] [plastyka] Zrobić recyklingowe frędzle do roweru
- [jęz. polski] [jęz. obcy] Znaleźć i zanotować jak największą ilość przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę alfabetu.
- [plastyka] Stworzyć przyrodnicze obrazy (na taśmie klejącej).
- [plastyka] Rysować po asfalcie kredą trzymaną gołą stopą.
- [przyroda] [biologia] [matematyka] Poszukać i udokumentować na zdjęciach, jak przyroda walczy o swoje miejsce w mieście np. drzewka na gzymsach, dachach komórek, rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi.
- [WF] Strzelać lub rzucać do celu.
- [przyroda] [biologia] [matematyka] Sprawdzić, jak duże są różne zwierzęta i narysować je w skali 1:1 kredą na asfalcie lub patykiem na piasku.
- [muzyka] Zrobić instrumenty z kamieni, patyków, piasku, nasion, traw. Zaśpiewać poznane wcześniej piosenki z akompaniamentem naturalnych instrumentów lub nauczyć się nowej piosenki siedząc w wysokiej trawie.
- [muzyka] Dźwiękowa mapa
- [jęz. polski] Położyć się na trawie i poczytać książkę lub posłuchać audiobooka patrząc na drzewa i niebo.
- [WF] Przejść po zwalonym pniu drzewa.
- [plastyka] Ułożyć mandalę z kwiatów, patyków i liści.
- [plastyka] Malować naturalnymi barwnikami.
- [przyroda] [biologia] Zobaczyć, jak zbudowany jest mniszek lekarski, dokładnie obejrzeć różne fazy kwitnienia.
- [geografia] Korzystając z góry piachu lub ziemi wyjaśnić, jak rysuje się mapę poziomicową i profilu terenu.
- [przyroda] [geografia] [po prostu zabawa]Mikroturystyka
- [wyciszanie] [przyroda] Wypróbować siedzisko
- [przyroda] [biologia] Zagrać w bingo w przyrodzie
- [matematyka] Porządkować i systematyzować
- [jęz. polski] Napisać siedmiokierunkowy wiersz
- [przyroda] [biologia] przeprowadzić badania po sznurze
- [plastyka] Zrobić naturalne mobile
- [WF] Wspinać się na drzewa.
Krótkie:
- Przejść po zwalonym pniu drzewa.
- Zmierzyć wysokość słońca.
- Stemplować liśćmi.
- Zrobić zegar słoneczny (link po angielsku) i wiatrowskaz.
- Szukać kształtów liter w przyrodzie.
- Znaleźć jak największą ilość przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę.
Długie:
- Zorganizować grę terenową.
- Wybrać się na całodzienną wycieczkę autobusem miejskim za miasto.
- Zorganizować podchody.
- Zorganizować spływ kajakowy albo wycieczkę rowerową z rodzicami.
- Ułożyć ścieżkę bosych stóp i wypróbować ją.
Szalone:
- Biegać w deszczu.
- Wspiąć się na górkę i sturlać się.
- Zrobić błotną ślizgawkę.
Ćwiczące cierpliwość:
- Puszczać kaczki z kamyków.
- Nakarmić z dłoni ptaka.
- Obserwować mrówki lub pszczoły.
- Zrobić gobelin z traw.
- Na tkaninach powleczonych farbą akrylową drukować słońcem.
- Obserwować parowanie różnych powierzchni pod słoikami.
Dzikie:
- Zbudować szałas.
- Nauczyć się rozpalać ognisko bez zapałek (i zapalniczki).
- Przygotować posiłek na ogniku (ale nie kiełbaski).
- Wspinać się na drzewa.
- Szukać śladów zwierząt.
Wyzwania:
- Wypróbować geocaching.
- Zorganizować maraton po wszystkich parkach miejscowości lub dzielnicy.
- Skonstruować i wypróbować solarną kuchenkę.
- Zrobić z patyków i bawełnianego sznurka narzędzie do puszczania wielkich baniek mydlanych i puszczać je.
- Puszczać latawce.
Dla lubiących grzebać się w ziemi:
- Posadzić drzewo lub kwiaty.
- Zrobić bomby nasienne.
- Wykonać profil glebowy.
- Sprawdzić na piasku i ziemi jak przebiega erozja wodna i inne procesy geologiczne.
Relaksujące:
- Zrobić instrumenty z kamieni, patyków, piasku, nasion, traw. Zaśpiewać poznane wcześniej piosenki z akompaniamentem naturalnych instrumentów lub nauczyć się nowej piosenki siedząc w wysokiej trawie.
- Położyć się na trawie i poczytać na głos jakieś ciekawe opowiadanie albo początek wciągającej książki, którą uczniowie będą mogli przeczytać w wakacje (jeśli ich zainteresuje).
- Ułożyć mandalę z kwiatów, patyków i liści.
- Obserwować niebo (i uczyć się rozpoznawania chmur).
- Malować naturalnymi barwnikami.
- Ulepić z gliny duszę drzewa na korze.
Edukacyjne:
- Obliczyć prędkość nurtu rzeki.
- Zmierzyć i obliczyć obwody, pola, objętości: trawników, piaskownic, fontann. Wyliczyć ile potrzeba by nasion, sadzonek, płotka, piasku do piaskownicy, wody do zbiornika.
- Wytyczać kształty pod budynki.
- Na huśtawkach uczyć się o energii kinetycznej i potencjalnej albo o działaniu dźwigni lub wahadła (w zależności od typu huśtawki).
- Mierzyć natężenie hałasu w różnych miejscach.
- Obliczać wysokość drzew.
- Zobaczyć, jak zbudowany jest mniszek lekarski, dokładnie obejrzeć różne fazy kwitnienia.
- Poznać nowe słowa z języka obcego związane z miejscem spaceru np. opis lasu, krajobrazu, nazwy zwierząt, roślin, trasy którą idziemy, zabawy ruchowe utrwalające słowa, zwroty itd.
- Korzystając z góry piachu lub ziemi wyjaśnić, jak rysuje się mapę poziomicową i profilu terenu.
- Zorganizować zajęcia z mapą topograficzną i planem miasta lub z wykorzystaniem nawigacji GPS.
- Przeprowadzić wywiad z osobą spotkaną w parku.
- Zagrać w kalambury nt. przeczytanych książek, wydarzeń historycznych
- Znaleźć najstarsze drzewo w parku i wymienić co najmniej 5 wydarzeń historycznych, które miały miejsce od początku życia drzewa.
- Odnaleźć na miejskim cmentarzu groby zasłużonych dla miejscowości osób.
- Odnaleźć stare obiekty wojskowe w okolicy.
- Sprawdzić jak reaguje mentos i kola i dowiedzieć się dlaczego.
- Wybrać się na krytyczne oglądanie reklam w przestrzeni publicznej.
- Uczyć się o zjawisku rezonansu mechanicznego - wysoko rozbujać huśtawkę dopasowując ruchy ciała do okresu drgań własnych huśtawki.
- Uczyć się o rozchodzeniu fal kolistych wrzucając kamienie do zbiornika z wodą. Bawiąc się w puszczanie kaczek, dodatkowo zaobserwować nakładanie się fal.
Zabawy przyrodnicze:
- Mikroturystyka
- Co mam w dłoni?
- Siedzisko
- Znajdź wśród drzew swego przyjaciela
- Podaj dalej
- Podążanie za dźwiękiem
- Dźwiękowa mapa
- Nietoperz i ćma
- Zając i lisy
- Naturalne wzory
- Naturalna galeria
- Zwierzęta i zasoby
- Wyścig po chustę
- Bingo
- Podwajanie
- Ukryty raport
- Porządkowanie
- Siedmiokierunkowy wiersz
- Tropienie po śladzie
- Strażnicy drzew
- Badania po sznurze
- Pamięciowe portrety roślinne